Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) implementează în prezent SIPOCA 625, un proiect finanțat din fonduri nerambursabile cu scopul principal de a continua implementarea Strategiei naționale în domeniul achiziții publice, adoptată în 2015.
Unul dintre obiectivele proiectului este profesionalizarea personalului implicat în domeniul achiziţiilor publice prin consolidarea cadrului normativ şi instituţional pentru dezvoltarea carierei, competențelor și cunoștințelor acestuia
În acest context, Autoritățile Contractante (AC) sunt invitate să participe la sondaj pentru a sprijini dezvoltarea cadrului general pentru formarea specializată în domeniul achizițiilor publice.
Informațiile solicitate sunt importante pentru crearea unui profil clar și fidel al persoanelor responsabile în prezent de achizițiile publice din cadrul Autorităților Contractante, precum și pentru dezvoltarea de programe de formare și materiale suport adecvate pentru formarea și dezvoltarea lor profesională ulterioară.
Inițiativa este în conformitate cu „Recomandarea cu privire la profesionalizarea achizițiilor publice” a Comisiei Europene, adoptată în octombrie 2017, pentru a încuraja țările UE să ia măsuri pentru creșterea profesionalismului practicienilor din domeniul achizițiilor publice. Recomandarea a fost adoptată în contextul implementării Strategiei Comisiei Europene privind achizițiile publice, profesionalizarea reprezentând una dintre cele șase priorități de politici publice stabilite în cadrul acestei strategii. Politicile de profesionalizare la nivel național sunt esențiale pentru a asigura că achizitorii dețin abilitățile, cunoștințele și integritatea necesare. România trebuie să abordeze formarea și managementul carierei persoanelor responsabile de achizițiile publice și să ofere instrumente pentru eficientizarea procesului de achiziții publice (de exemplu, instrumentele de achiziții publice electronice, orientările, manualele, modelele și instrumentele de cooperare).
Obiectivul profesionalizării achizițiilor publice este înțeles în sens larg ca fiind acela de a reflecta îmbunătățirea globală a întregii game de competențe profesionale și de abilități, cunoștințe și experiență ale persoanelor care desfășoară sau care participă la sarcinile legate de achiziții.
În acest sens, conținutul chestionarului a fost conceput astfel încât să poată fi identificate lacunele în pregătirea responsabililor cu achizițiile publice, respectiv nevoile relevante de formare ale acestora, pentru a proiecta și planifica planul de dezvoltare a carierei, planul de dezvoltare personală și pentru a îmbunătăți performanța.
Sondajul include chestionare separate:
– Primul chestionar MANAGER ACHIZIȚII PUBLICE are ca scop o evaluarea generală a capacității și performanței personalului responsabil cu achizițiile publice de la nivelul Autorității Contractante și este destinat completării de către conducătorul compartimentului de achiziții publice și, acolo unde nu există o astfel de structură, de către persoana responsabilă cu gestionarea personalului care desfășoară activități de achiziții publice în cadrul Autorității Contractante;
– Al doilea chestionar RESPONSABIL ACHIZIȚII PUBLICE are ca scop o autoevaluare a cunoștințelor, abilităților și experienței în domeniul achizițiilor și este destinat completării de către fiecare persoană care efectuează activități de achiziții publice în cadrul Autorității Contractante.
Fiecare secțiune a sondajului (fiecare chestionar) va fi accesată (accesat) de către categoria de personal căreia i se adresează (menționată anterior), completati formularul de pe site-ul
Comments